Selasa, 16 November 2010

Antara Sifat Mahmudah...

Salam Mujahadah,

     Terlebih dahulu aku ucapkan syukur setinggi-tinggi ke hadrat Allah SWT sebab terus memberi peluang untuk mengupayakan aku untuk menarik dan menghembus nafas di muka bumi ni.. tanpa sifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim Allah bagaimanalah kita nak hidup di dunia ciptaanNya ni kan??.. Tak kira bangsa apa pun kita, agama apa pun kita, hutan banat mana pun kita duduk tapi Allah masih dapat menunjukkan sifat pemurah dan penyayangnya.. Alhamdulillah..

     Baru-baru ni aku ada dengar satu ceramah agama yang biasanya disiarkan di Radio Perak.fm  kat Perak (tempat kelahiran aku,kome lak?).. aku suke dengar salah satu daripada pengisian yang disampaikan oleh sorang Ustaz yang memberikan kuliah pada masa tu.. Dalam gelak ketawa hadirin yang sedang mendengar ceramah tu, beliau sempat memberikan sedikit peringatan atau pun tazkirah (lebih kurang) untuk mereka yang berhasrat menjadi Tuan Guru (atau dalam bahasa yang mudah faham – mereka2 yang berhasrat menjadi guru/pemberi kuliah di masjid atau surau atau kat mana-mana pun).. Aku sedar yang aku pun bukanlah seorang yang berbakat kalau ada orang yang jemput bagi ceramah (ad eke?.. perasan je aku ni) tapi ada 3 perkara la yang sempat aku catat dalam nota aku.. Mudah-mudahan sedikit perkongsian ni dapat memberi /membuka jalan kepada mereka yang sehingga kini berusaha untuk menjadi pengkuliah/ penyampai kuliah bahkan kalau nak dikirakan bahasa yang senang  jadi muallim/guru (orang yang menyampaikan ilmu).. x kira ajar siapa pun sekiranya kita ada menyampaikan ilmu kat orang lain maka kita merupakan guru kepada orang berkenaan..

Gambar Hiasan

     1st sekali ustaz ni kata kalau kita nak jadi guru kita mesti seronok.. maksud seronok ni x kira la seronok dari segi gaya percakapan, ayat @ bahasa yang digunakan sesuai dengan sasaran orang yang sedang mendengar kuliah.. 1 aspek yang aku tengok pada ustaz ni ialah beliau gunakan bahasa @ longhat tempat yang diajar..cam contoh kalo kat perak ni memang banyak gune “slang” Parit la kan.. yang kebanyakan orang kat Ipoh memang berasal daripada Perak Tengah (ni apa yang ibu dengan ayah aku cakap) kebenarannya??..kaji sendiri..

     2nd kalau kita nak jadi guru / yang lebih sesuai untuk yang kedua ni iaitu guru yang mengajar di masjid/surau kita janganlah cuba untuk pecah-belahkan jemaah masjid tempat yang kita mengajar tetapi cuba untuk jadikan 1 hati ataupun bersatu-padu jika tempat berkenaan sedang dalam keadaan yang kurang selesa kampungnya.. ini tugasan guru yang mengajar iaitu menyatupadukan masyarakat lebih-lebih lagi sesame orang Islam..  Dalam satu hadis Nabi yang antaranya menyebut, “Barangsiapa yang tidak mempedulikan urusan umatku maka dia bukanlah dari kalangan mereka” ataupun dalam satu riwayat lain bermaksud “Barangsiapa yang tidak mempedulikan urusan umatku maka dia bukanlah dari kalangan umatku”.. Maka jadikanlah diri setiap guru yang akan pergi kemana sahaja untuk menyampaikan ilmu tak kira masjid,surau bahkan sekolah sebagai agen perubahan yang dapat mengeratkan serta menyatukan silaturrahmi sesama umat Islam.. InsyaAllah Islam terus dipandang mulia..

     3rd atau yang ketiga.. yang terakhir ustaz tu kata sebagai penyampai ilmu terdapat banyak disiplin ilmu yang perlu dikfahami oleh mereka yang menjadi guru/ penyampai ilmu lebih-lebih lagi antara yang penting untuk diutamakan adalah memudahkan pemahaman orang yang diajar.. Sebab itulah pentingnya bagi seorang penyampai ilmu itu untuk mengetahui latar belakang jemaah tempat beri kuliah, dari kalangan orang yang muda,veteran atau sama banyak agar memudahkan guru bersedia untuk menyampaikan ilmu mengikut taraf kefahaman sesuatu jemaah berkenaan..

       Akhirnya usaha anda atau lagi penting kita untuk mewujudkan umat Islam yang bersatu-padu dan bersedia menempuh sebarang ujian yang melanda atas  dengan bantuan Allah serta yakinlah bahawa dengan terbentuknya masyarakat yang berilmu agama yang tinggi sebenarnya juga dimulakan daripada ilmu yang disampaikan dan diaplikasikan dalam kehidupan sesuatu jemaah berkenaan.. InsyaAllah.. Yakinlah wahai manusia bahawa Islam akan menang sepertimana yang telah dicatatkan dalam al-Quran tentang kemenangan Islam terhadap tentera Rom dan Parsi begitu jugalah akan datang masa kemenangan Islam cuma yang menjadi penentuan akan kemenangan itu hanyalah masa dan zaman..

Wallahu’alam..

“Salam Aidiladha daripadaku Hamba yang Hina ini kepada seluruh umat Islam yang akan menyambutnya”

“Berkorbanlah untuk agama Islam yang dijamin selamat dunia akhirat kerana pengorbanan yang besar menuntut kefahaman ilmu yang mendalam ke atas sesuatu jemaah”
Firman Allah s.w.t, pada surah Muhammad, ayat 7 yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu menolong (agama) Allah, nescaya Allah akan menolong kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.”

Memang betul kalau nak jadi guru perlu ada beberapa contoh sifat yang atas ni..tetapi sebagai mereka yang bergelar “murid” pula kena jaga akhlak semasa kuliah disampaikan, jangan tau cari guru yang seronok.. last2 seronok dari mula sampai tamat.. ilmu apa pun tak dapat..ilmu idea melawak je.. moga sama-sama beringat..
Teringat 1 kisah pada zaman Nabi, iaitu ada seorang sahabat ni cuma datang sekejap je dalam setiap majlis ilmu yang Rasulullah anjurkan.. akhirnya ada sahabat lain yang bertanyakan pada sahabat Nabi yang seorang ni sebab apa hang datang sat ja dalam kuliah yang dihadiri selama ni??.. (x de r dalam bahasa ni..tentu bahasa arab) jadi sahabat Nabi ni pun kata yang dia hadir sekejap je dalam majlis ilmu kerana apabila mendapat 1 amalan yang diberitahukan dia pulang dahulu kerumah untuk amalkan..
MasyaAllah mujahadahnya sahabat Nabi ini.. kita pula bagaimana?..

Tiada ulasan: