Khamis, 19 Ogos 2010

Bila dua minit lagi nak berbuka puasa...

Salam Mujahadah,

      Alhamdulillah Allah masih memberi peluang dan ruang untuk berkongsi sedikit ilmu pengetahuan lebih-lebih lagi pada bulan yang mulia ini dimana bulan ini merupakan suatu bulan yang sangat berharga dan dinanti-nanti oleh para sahabat Nabi SAW dan berdukalah sahabat Nabi apabila bulan ini berlalu daripada kehidupan mereka.. MasyaAllah betapa tingginya tahap keimanan para sahabat Nabi semasa zaman Baginda.. Semoga kita dapat mencontohi sedikit sebanyak amalan yang dilakukan oleh para sahabat Baginda terutamanya Khulafa' Ar-Rasyidin.. InsyaAllah.. 


      Sebagaimana yang dicatat di dalam Hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh yang berbunyi " عليكم بسنتي وسنة خلفاء الراشدين"  yang membawa maksud :Berpegang teguhlah kepada sunnahku dan sunnah Khulafaur Rasyidin yang lurus (mendapat petunjuk) (Riwayat Abu Daud & At-Tarmidzi). Jadi apabila disebut tentang puasa kebanyakan umat Islam khususnya di negara ni dah tentu tak terlepas untuk berfikir pasal berbuka puasa nak makan pe??... Makan dimana??.. Bazar? Masjid? Surau? Masak je?.. Biasa la nih.. memang dah jadi fitrah manusia yang berpuasa dari terbit fajar sampai terbenam matahari tahan lapar,dahaga, juga hal2 yang boleh membatalkan puasa akan merasa seronok bila sampainya waktu makan setelah hampir 12 jam tidak boleh berbuat demikian.. Teringat  tentang hadis Nabi SAW berbunyi “Orang yang berpuasa mempunyai dua kebahagiaan. Yaitu berbahagia kala berbuka dan kala bertemu Allah,”. (Riwayat Imam Muslim). MasyaAllah alangkah bersyukur dan bahagianya umat Nabi SAW..


      Bagi menzahirkan serta melahirkan rasa syukur berkenaan maka Adab Berbuka Puasa perlu diamalkan dalam kehidupan ini dan berikut merupakan sedikit perkongsian tentang beberapa adab yang sebaiknya dapat diamalkan dalam keadaan untuk berbuka puasa..


Adab berbuka puasa ialah menyegerakan berbuka apabila masuk waktu. Sahl bin Sa’ad melaporkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Manusia sentiasa dalam kebaikan selagi mereka menyegerakan berbuka puasa.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Berdoa ketika berbuka

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu, doa yang tidak ditolak ketika dia berbuka.” (Hadis riwayat Ibn Majah)

Doa daripada Rasulullah SAW ketika berbuka dan disunatkan kita membaca: “Hilanglah dahaga, basahlah peluh (hilang kekeringan) dan tetaplah pahala, insya-Allah.” (Hadis riwayat Abu Daud)


Berdoa kepada orang yang menjamu kita berbuka.

Kata Anas: “Rasulullah SAW pernah datang ke (rumah) Saad bin Ubadah. Dia menghidangkan roti dan minyak. Baginda makan dan berkata: Mereka yang berpuasa berbuka puasa di sisi kamu, mereka yang baik makan makanan kamu dan malaikat akan berselawat ke atas kamu.” (Hadis riwayat Abu Daud)
Berbuka puasa dengan rutab, tamar atau air

Rutab ialah buah kurma yang sudah masak sebelum menjadi tamar kering. Ia lembut dan manis, manakala tamar ialah buah kurma yang sudah kering. Anas berkata:

“Rasulullah SAW berbuka puasa dengan beberapa biji rutab sebelum bersolat. Jika tiada rutab, maka dengan beberapa biji tamar dan jika tiada tamar, maka beliau minum beberapa teguk air.” (Hadis riwayat Ahmad dan Tirmizi)


Makan dengan sederhana

Orang berpuasa digalakkan tidak makan berlebihan ketika berbuka bertepatan dengan firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan makan dan minumlah kamu, dan jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Dia tidak suka orang yang berlebih-lebihan.” (Surah al-A’raf, ayat 31)
Segerakan solat Maghrib

Selepas berbuka dengan tamar atau air, jika makanan belum dihidangkan, umat Islam perlu segera menunaikan solat. Namun, jika makanan sudah dihidangkan, maka makruh meninggalkan makanan untuk menunaikan solat.

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Apabila dihidangkan makan malam seseorang kamu, sedangkan solat (jemaah) sudah didirikan, maka mulailah dengan makan malam. Janganlah dia tergopoh-gapah sehinggalah dia selesa.” (hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Aku: Berat nak p tarawih kalau hujan..
Hawa Nafsu: Tidur je.. kan dah penat berpuasa siang tadi..
Muaddib: Lain kali waktu buka puasa 
               jangan makan menggantikan sarapan,''lunch'', minum petang.. :-)


''Ya Allah,jadikanlah aku daripada golongan umat Nabi SAW yang dapat merasai kebahagiaan bertemuMu diakhirat kelak selepas merasai kebahagiaan berbuka puasa di dunia ini''

Ramadhan "Madrasah Tarbiyah"

Soal Jawab Puasa Ramadhan..

Salam Mujahadah
        Perkataan maaf dijadikan pembuka kata disebabkan tidak dapat membuat entry2 berkaitan dengan sunah Nabi SAW yang dikatakan akan disebut pada setiap hari di bulan Ramadhan.. Entah mengapa kesibukan dalam tugasan harian semakin menyesakkan dengan taklifat2 yang merupakan ujian daripada Allah membuatkan terhad masa ini untuk berkongsi ilmu dengan sahabat sekalian.. InsyaAllah pada kali ini,sedikit perkongsian berkaitan dengan Bulan Ramadhan Al-Mubarak yang sedang kita hadapi ini.. Mudah-mudahan kita mendapat sedikit manfaat dengan perkongsian ini..

1.Hukum berpuasa di Bulan Ramadhan?

Wajib dengan Dalil Qur’an , Sunnah dan Ijma’ Ulama’. Barangsiapa yang menafikannya boleh jatuh kafir murtad kerana ia termasuk dalam perkara “ma’lum minaddin biddharurah” iaitu perkara yang diketahui hukumnya dalam agama secara dharurat/umum.
http://dblogger.blogdetik.com/files/2009/08/puasa.jpg

Daripada Ibnu Abbas radhiallahu anhu; “ Simpulan Islam dan Kaedah-kaedah agama itu ada tiga. Ketiga-tiga perkara inilah menjadi asas kepada Islam. Barangsiapa yang meninggalkan salah satu daripadanya(tiga perkara tadi) maka dia dengannya((Islam) Kafir yang halal darah itu(boleh dihukum bunuh: Penyaksian bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, solat yang difardhukan, dan puasa Ramadhan.” (riwayat Abu Ya’la, ad Dailami dan disahihkan oleh az Zahabi).

2.Macam mana nak tahu masuk bulan Puasa?

Masuk bulan Puasa itu dengan melihat anak bulan Ramadhan sebagaimana Hadis Nabi sallallahu alaihi wasallam yang bermaksud, “ Puasalah kamu kerana nampak anak bulan(Ramadhan), dan berbukalah(beraya syawal) kerana nampak anak bulan(syawal). Maka sekiranya kamu tidak nampak, hendaklah kamu sempurnakan bilangan sya’aban 30 hari”.(al Bukhari dan Muslim).

3.Kalau yang nampak anak bulan itu seorang sahaja?

Ulama’ fiqh bersepakat bahawa barangsiapa yang melihat anak bulan Ramadhan seorang diri, maka wajib ke atasnya berpuasa. Adapun anak bulan Syawal, ulama’ berbeza pendapat. Pendapat yang benar ialah sebagaimana yang dikatakan oleh Imam Syafie bahawa wajib ia berbuka(berhari raya) kerana melihat anak bulan.

4.Siapa yang wajib puasa?

Ijma’ ulama’ mengatakan bahawa puasa wajib ke atas orang yang Islam, Berakal, Baligh, bermukim, dan perempuan yang suci daripada haidh dan nifas.

5.Sahkah Puasa orang yang murtad?

Tak sah puasa bagi orang kafir, termasuklah yang murtad. Tak kira murtad kerana tolak Islam semua ke, separuh ke, hina hukum Islam ke, sama sahaja... Kalau puasa juga pun, tiada ganjaran pahala bagi mereka kerana aqidah sudah rosak.

6.Orang gila macam mane?

Yang gila pun tak payah puasa lah. Tapi yang gila asalnya Muslim, maka ini lebih baik daripada kafir atau murtad kerana mereka(orang gila) tak wajib puasa dan tak dapat dosa kerana meninggalkannya.

7.Budak-budak sahkah puasa mereka?


Yang belum baligh tak wajib puasa. Kanak-kanak la tu…Kalau puasa juga? Maka kata ulama’ kanak-kanak yang mumayyiz tapi belum baligh, sah puasa mereka dan diberi ganjaran pahala oleh Allah. Yang belum mumayyiz tidak sah puasanya.

8.Ada lagi ke yang tak payah puasa?

Ada……yang sakit, yang musafir, wanita dalam haidh dan nifas, yang dah tua sangat sampai tak larat nak puasa, yang hamil dan bimbang kesihatan bayi dalam kandungan, dan yang menyusu anak kalau bimbang takut bayi kelaparan kerana takde susu ibu.

9.Bestnye Orang yang dah tua tak payah puasa…..?

Orang tua yang tak berupaya untuk puasa, yang takde harapan dah jadi gagah balik, yang terlantar atas tilam, sakit tua yang takde harapan nak baik, maka wajib bagi mereka beri makan orang miskin dengan kadar satu cupak makanan ruji(beras la tu) bagi setiap hari yang ditinggalkan. Tapi tak wajib qadha atau ganti puasa mereka.

10.Tak payah qadha’/ganti puasa ke?

Yang kena ganti puasa ialah orang sakit yang kemudiannya sembuh daripada sakitnya; wanita haidh dan nifas setelah mereka suci daripada keduanya.

11.Yang mana lebih baik untuk orang musafir, berbuka atau puasa?

Kata Imam Abu Hanifah, Syafi’e dan Malik, Puasa adalah lebih baik sekiranya ia mampu mengerjakannya. Tapi kata Imam Ahmad bin Hanbal, Berbuka adalah lebih baik.

12. Kalau orang pergi umrah, dia puasa awal sehari daripada Malaysia. Macamana kalau dia balik Malaysia nanti? Kena puasa sampai Raya di Malaysia ke, nak raya ikut Arab Saudi?

Mengikut pendapat mazhab Syafi’e, barangsiapa yang berpuasa 28 hari, kemudian dia tiba di negeri yang sudah berhari raya, maka hendaklah dia berbuka pada hari raya di negeri itu, kemudian menggantikan baki puasa sehari lagi selepas raya.

Adapun barangsiapa yang berpuasa sudah cukup 30 hari, kemudian dia sampai di negeri yang masih berpuasa hari ke 30, maka wajib dia berbuka untuk berhari raya walaupun masyarakat tempatan sedang berpuasa. Tetapi yang sunatnya ialah dia menahan diri daripada makan dan minum di hadapan orang ramai.

Sifirnya ialah sekurang-kurang hari bulan Ramadhan ialah 29 hari dan yang sempurna ialah genap 30 hari.

13.Betulkah mandi di siang hari bulan Ramadhan makruh hukumnya?

Tak betul tu. Sahabat-sahabat nabi pernah meriwayatkan bahawa ‘Sesungguhnya aku pernah melihat Rasulullah sallallahu alaihi wasallam mencurah air ke atas kepalanya sedangkan baginda sedang berpuasa, daripada kehausan dan kepanasan.”(riwayat Ahmad, Malik, Abu Daud dengan sanad sahih).

Aisyah radhiallahu anha pernah meriwayatkan bahawa Nabi sallallahu alaihi wasallam sedang berjunub, sedangkan baginda berpuasa , kemudian baginda mandi.”(riwayat al Bukhari dan Muslim).

14.Boleh berbekam ke ‘time’ puasa?

Boleh kerana sabit pada hadis bahawa “ Sesungguhnya Nabi berbekam sedangkan baginda sedang berpuasa…”(al Bukhari). Tapi makruh hukumnya di sisi mazhab Syafie.

Sumber: Tranungkite


"Ya Allah,berikanlah daku kekuatan untuk menewaskan hawa nafsuku yang rakus ini, melakukan segala ketaatan dan ibadah terhadapMu dibulan ini, dan istiqamahkanku dalam amal ini dibulan-bulan akan datang"

Aku: Mudahnya rasa nak marah bulan2 pose nih..
Hawa Nafsu : Ni kenape.. bla... bla... bla...
Murabbi: Didiklah diri,jauhi sifat2 mazmumah..

Ramadhan "Madrasah Tarbiyah"

Jumaat, 6 Ogos 2010

Ahlan Ya Ramadhan..

Salam Mujahadah,


   Bulan Sya'ban makin melabuhkan tirainya dalam beberapa hari lagi,sebagai muslim sepatut dan selayaknya kita merasa sangat gembira dengan kedatangan Bulan Ramadhan yang bakal hadir dalam hidup kita beberapa hari sahaja lagi.. Jika kita merenung kembali Sirah Rasulullah SAW dengan pelbagai kisah-kisah peribadi Baginda serta sahabat Baginda yang begitu gembira apabila tibanya bulan Ramadhan dalam hidup mereka.


   Salah satu daripada kisah yang masyhur ialah kisah yang diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah melalui khutbah Nabi Muhammad SAW dalam kedatangan bulan Ramadhan.. Mudah-mudahan kita mengambil pengajaran dan iktibar daripada khutbah yang disampaikan oleh kekasih Allah dalam persediaan dalam menyambut bulan barakah ini suatu ketika dahulu..


Wahai manusia!
Sungguh telah datang kepada kalian bulan Allah yang membawa berkah, rahmat dan maghfirah; bulan yang paling mulia di sisi Allah. Hari-harinya paling utama. Malam-malamnya paling utama. Jam demi jamnya paling utama. Inilah bulan ketika kalian diundang menjadi tamu Allah dan dimuliakan oleh-Nya.
Pada bulan ini nafas-nafas kalian menjadi tasbih, tidur kalian ibadah, amal-amal kalian diterima dan doa-doa kalian diijabah. Bermohonlah kepada Allah, Tuhan kalian, dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar Dia membimbing kalian untuk melakukan shaum dan membaca Kitab-Nya. Celakalah orang yang tidak mendapat ampunan Allah pada bulan agung ini…
Bersedekahlah kepada kaum fakir dan miskin. Muliakanlah orang tua. Sayangilah yang muda. Sambungkanlah tali persaudaraan. Jagalah lidah. Tahanlah pandangan dari apa yang tidak halal kalian pandang. Peliharalah pendengaran dari apa yang tidak halal kalian dengar…
Bertobatlah kepada Allah dari dosa-dosa. Angkatlah tangan-tangan kalian untuk berdoa pada waktu shalat. Itulah saat-saat yang paling utama ketika Allah ‘Azza wa Jalla memandang hamba-hamba-Nya dengan penuh kasih. Dia menjawab mereka ketika mereka menyeru-Nya, menyambut mereka ketika mereka memanggil-Nya dan mengabulkan doa mereka ketika mereka berdoa kepada-Nya.
Wahai manusia!
Sesungguhnya diri kalian tergadai karena amal-amal kalian. Karena itu, bebaskanlah dengan istigfar. Punggung-punggung kalian berat karena beban (dosa). Karena itu, ringankanlah dengan memperpanjang sujud.
Ketahuilah! Allah Swt. bersumpah dengan segala kebesaran-Nya, bahwa Dia tidak akan mengazab orang-orang yang shalat dan sujud, dan tidak akan mengancam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri di hadapan-Nya.

Wahai manusia!
Siapa saja di antara kalian memberi buka kepada orang-orang Mukmin yang berpuasa pada bulan ini, maka di sisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang budak dan dia diberi ampunan atas dosa-dosa yang lalu…
Jagalah diri kalian dari api neraka walaupun hanya dengan sebiji kurma. Jagalah diri kalian dari api neraka walaupun hanya dengan seteguk air.

Wahai manusia!
Siapa yang membaguskan akhlaknya pada bulan ini, ia akan berhasil melewati sirâth al-mustaqîm pada hari ketika kaki-kaki tergelincir. Siapa yang meringankan pekerjaan orang-orang yang dimiliki tangan kanannya (pegawai atau pembantu) pada bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya pada Hari Kiamat. Siapa saja yang menahan kejelekannya pada bulan ini, Allah akan menahan murka-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Siapa saja yang memuliakan anak yatim pada bulan ini, Allah akan memuliakanya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Siapa saja yang menyambungkan tali silaturahmi pada bulan ini, Allah akan menghubungkannya dengan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Siapa saja yang memutuskan kekeluargaan di bulan ini, Allah akan memutuskan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.
Siapa saja yang melakukan shalat sunnah pada bulan ini, Allah akan menuliskan baginya kebebasan dari api neraka. Siapa saja yang melakukan shalat fardhu, baginya pahala seperti melakukan 70 shalat fardhu pada bulan lain. Siapa saja yang memperbanyak shalawat kepadaku padai bulan ini, Allah akan memberatkan timbangannya pada hari ketika timbangan meringan. Siapa saja pada bulan ini membaca satu ayat al-Quran, pahalanya sama seperti mengkhatamkan al-Quran pada bulan-bulan yang lain.

Wahai manusia!
Sesungguhnya pintu-pintu surga dibukakan bagi kalian. Karena itu, mintalah kepada Tuhan kalian agar tidak pernah menutupkannya bagi kalian. Sesungguhnya pintu-pintu neraka tertutup. Karena itu, mohonlah kepada Tuhan kalian untuk tidak akan pernah membukakannya bagi kalian. Sesungguhnya setan-setan terbelenggu. Karena itu, mintalah agar mereka tak lagi pernah menguasai kalian…

Wahai manusia!
Sesungguhnya kalian akan dinaungi oleh bulan yang senantiasa besar lagi penuh keberkahan, yaitu bulan yang di dalamnya ada suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan; bulan yang Allah telah menjadikan puasanya suatu fardhu, dan qiyâm pada malam harinya suatu tathawwu’.
Siapa saja yang mendekatkan diri kepada Allah dengan suatu amal kebajikan di dalamnya, samalah dia dengan orang yang menunaikan suatu fardhu di dalam bulan yang lain.
Ramadhan itu adalah bulan sabar, sedangkan sabar itu adalah pahalanya surga. Ramadhan itu adalah bulan memberi pertolongan dan bulan Allah memberikan rezeki kepada Mukmin di dalamnya.
Siapa saja yang memberikan makanan berbuka kepada seseorang yang berpuasa, yang demikian itu merupakan pengampunan bagi dosanya dan kemerdekaan dirinya dari neraka. Orang yang memberikan makanan itu memperoleh pahala seperti orang yang berpuasa tanpa sedikitpun berkurang…
Dialah bulan yang permulaannya rahmat, pertengahannya ampunan dan akhirnya pembebasan dari neraka. Siapa saja yang meringankan beban dari budak sahaya, niscaya Allah mengampuni dosanya dan memerdekakannya dari neraka.
Karena itu, perbanyaklah empat perkara pada bulan Ramadhan: dua perkara untuk mendatangkan keridhaan Tuhan kalian; dua perkara lagi yang sangat kalian butuhkan. Dua perkara yang pertama ialah mengakui dengan sesungguhnya bahwa tidak ada Tuhan selain Allah dan mohon ampunan kepada-Nya. Dua perkara yang sangat kalian butuhkan ialah mohon surga dan perlindungan dari neraka.
Siapa saja yang memberi minum kepada orang yang berbuka puasa, niscaya Allah memberi minum kepadanya dari air kolam-Nya, dengan suatu minuman yang dia tidak merasakan haus lagi sesudahnya, sehingga dia masuk ke dalam surga. [HR Ibnu Khuzaimah]

"Ku Mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna"

Salam Ramadhan 1431H diucapkan kepada semua muslimin dan muslimat di seluruh pelusuk dunia,bermohonlah agar diberikan kekuatan dan kesempatan oleh Allah untuk menempuh bulan Ramadhan tahun ini dengan kesihatan tubuh badan yang sihat,kekuatan mental serta emosi yang stabil.. Jadikanlah Bulan Ramadhan sebagai "Madrasah Tarbiyah" dalam melalui bulan-bulan yang akan datang..InsyaAllah..
P/S: InsyaAllah bermula pada posting akan datang, penulis akan cuba untuk berkongsi sekurang-kurangnya 1 daripada sunah Nabi yang sering diamalkan oleh Baginda SAW dalam kehidupan seharian Baginda yang juga semakin ditinggalkan @ dilupakan oleh umat masa kini.. Sebelum mengakhiri perkongsian, dengar,hayati,fahami dan sama-sama muhasabah diri dengan mendegar sebuah nasyid daripada Kumpulan Raihan.. Wassalam..
">
Ya Allah sampaikan umur kami pada bulan ramadhan”

Rabu, 4 Ogos 2010

Naluri Manusia: Memang banyak persoalan!

    
Salam Mujahadah, alhamdulillah Allah memberi sedikit kesempatan untuk menukilkan sesuatu untuk direnung, ditenung dan ditanggung oleh kita sebagai manusia yang sememangya tidak dapat lari daripada bersifat pelupa.. Sepanjang tidak menulis ini, pelbagai ujian dan pengalaman dialami dalam laluan onak berduri untuk menjadi mu'allim yang bukan hanya mampu berdiri dihadapan kelas dan bercakap sahaja tatkala habis masa keluar kelas kefahaman pelajar tidak diduga..

     Bermula dengan program Bina Insan Guru yang melibatkan Program Anak Angkat dan Khidmat Masyarakat telah banyak mengajarkan tentang tanggungjawab sebagai pencetus anjakan paradigma dalam hidup masyarakat terutamanya di luar bandar. Belum kering air mata dipipi ini mengenangkan kehidupan masyarakat yang serba kekurangan di Ijok, hati ini dikejutkan dengan kepulangan kerahmatullah isteri kepada salah seorang daripada murabbi @ pensyarah di bumi IPG ini dan ternyata Allah betul-betul ingin menguji murabbi ini dengan ujian yang sukar sekali ditempuhi walaupun bukanlah diri ini yang menempuhi tetapi riak wajah murabbi ini menunjukkan betapa berat dugaan dan ujian yang mesti dihadapinya. Semoga Allah menempatkan isteri murabbi ini dikalangan orang solehah. Teringat mengenai betapa bertuahnya murabbi ini kerana dipertemukannya dengan almarhumah yang mampu membantunya menjalankan gerak kerja Islam disertai dengan kata-kata "Isteri pertama" murabbi ini adalah Islam dan almarhumah pula diibaratkan "Isteri kedua". Alangkah beruntungnya seorang suami yang mempunyai isteri yang dapat membantu dalam gerak kerja Islam. Al-Fatihah..

      Disusuli dengan beberapa program yang diharapkan mampu mengetuk hati yang sering lena dalam mengingati Pencipta dan menyanjung kekasihNya,Nabi Muhammad SAW iaitu kedatangan 2 orang 'ulama iaitu Habib Umar Bin Mohsin beserta Al-Allamah Sheikh Muhammad Nuruddin Al-Banjari Al-Makki ke bumi IPG. Semoga Allah menetap serta meneguhkan hati untuk istiqamah dalam meneruskan kehidupan dengan menegakkan sunah Nabi SAW serta berusaha menggapai keredhaanNya  didunia dan akhirat serta terus menyanjungi 'ulama yang merupakan pewaris para Nabi.


      Naluri manusia sememangnya sering memikirkan tentang perkara dan ujian yang sering diberikan oleh Pencipta kepada kita.. Seringkali persoalan kenapa,mengapa, bagaimana, dan bermacam lagi persoalan sering terawang-awang dibenak hati ini.. Ketahuilah kita bahawa kebanyakan daripada persoalan yang acapkali timbul ini sebenarnya telah dijawab dan dirungkai oleh Al-Quran kitab Allah.. Fahami, ketahui, selidiki dan temani jawapan ini dalam diri insyaAllah segala yang dihadapi dapat menyejukkan hati..


KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI? 
QURAN  MENJAWAB :
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja  mengatakan;  "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka  tidak diuji? Dan sesungguhnya  Kami telah menguji org2 yg sebelum  mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan,  sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
(Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU  IDAM-IDAMKAN
QURAN  MENJAWAB :
"Boleh jadi kamu membenci sesua tu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah ayat  216)

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT  INI? 
QURAN  MENJAWAB :
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
(Surah Al-Baqarah ayat 286)
 
KITA BERTANYA : KENAPA RASA  FRUSTASI?
QURAN  MENJAWAB :
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg 
beriman."
(Surah Al-Imran ayat 139)
KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU  MENGHADAPINYA? 
QURAN MENJAWAB :
"Wahai orang-orang yang beriman!  Bersabarlah kamu (menghadapi  segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan),  dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya,  kamu berjaya (mencapai kemenangan)." 

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU  MENGHADAPINYA? 
QURAN  MENJAWAB :
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali  kepada orang-orang yang khusyuk" 
(Surah Al-Baqarah ayat : 45)

KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
QURAN  MENJAWAB :
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta  mereka dengan memberikan syurga utk mereka... "
(Surah At-Taubah ayat : 111)
 
KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU  BERHARAP? 
QURAN  MENJAWAB :
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
(Surah At-Taubah ayat  129)
KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT  TAHAN!!! 
QURAN  MENJAWAB :
"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah.  Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg  kafir."
(Surah Yusuf ayat 12)

"Ya Rabb, perteguhkanlah hatiku, perkemaskanlah perhiasanku, tetapkanlah qalbuku, tunjukilah diriku dengan jalan yang membawaku kejalan mendapat redhaMu"