Khamis, 5 November 2009

Cadangan: Wajibkan Subjek Pendidikan Islam dalam UPSR Part II

3. Perkara Asas Fardu Ain (PAFA)

Perkara Asas Fardu Ain (PAFA) yang dilaksanakan hari ini adalah amat baik, namun ujiannya dan pelaksanaan adalah terlalu longgar. Ini disebabkan ujian dijalankan oleh guru pendidikan Islam sekolah itu sendiri. Contoh, tenaga ujian PAFA adalah guru kelas sendiri atau guru sekolah terbabit. Bagaimana keesahan, kebolehtadbiran dan berkaitannya masih diragui.Jika kita merujuk sistem pentaksiran, pengukuran dan penilaian dalam peperiksaan, ia jauh tidak menepati kehendak Majlis Peperiksaan sebenar.

LULUS atau GAGAL ujian PAFA dalam UPSR akan dicatat dalam slip keputusan peperiksaan UPSR. Adakah wajar syarat ujian dikehendaki lulus 100 % dan murid diwajibkan LULUS walau pun ada yang lemah? Jika GAGAL wajib pula bersebab, contoh ada surat pengesahan doktor menyatakan sakit kronik dan sebagainya. Jika tidak alasan yang kukuh, hendaklah LULUS 100% walau pun ada murid yang gagal (lemah). Jika dibuat keputusan GAGAL tanpa sebab dan alasan, sudah pasti guru pendidikan Islam dan Guru Besar pula kena bagi tunjuk sebab mengapa ia berlaku. Untuk menyenangkan proses pengurusan peperiksaan dan permudah segala keadaan perkataan ‘LULUS’ adalah jalan selamat.

Jika PAFA ini sudah jadi bukti dan alasan mencukupi untuk mengganti peperiksaan dalam UPSR, ia perlu dibuat beberapa perubahan dan syarat untuk keesahannya. Antara paling minima yang dicadangkan ialah lulus dengan cemerlang, lulus dengan kepujian dan lulus sahaja.

Ujian hendaklah secara sistematik dan diuruskan oleh Unit Peperiksaan memantau dan menyelianya, tidak semata-mata menaruh kepercayaan guru dan sekolah terbabit sahaja. Contoh, guru yang dilantik khas membuat ujian dan sebagainya.

Bersambung akan datang..

*Diterbitkan semula daripada komentar dalam “BI Wajib SPM: Sediakah kerajaan?. – (Pengendali Web)

Tiada ulasan: