Selasa, 27 Oktober 2015

Kenapa bukan wang kertas TAPI emas?






Ini baru 5 tahun, kalau nak kira dalam tempoh 10 tahun ianya lebih kurang 428.73% kenaikan harga sehingga hari ini. Dan jika dibandingkan dengan pelaburan ASB yang hanya memberikan anda purata sekitar 10% 7%-8.5% setahun tidak termasuk tolak bonus lagi, berapakah jurang perbezaan keuntungan yang anda kecapi setahun? Sekejap saya kirakan...


45% - 7% = 38% LEBIH UNTUNG DARIPADA ASB!



Senang cerita jika anda laburkan RM1,000.00 ke dalam akaun ASB anda dan biarkan tidak terusik selama setahun, PNB akan membayar anda (ambil kira purata dividen + bonus 5 tahun terkini= 7%) RM70. Jumlah baki akaun pelaburan anda hujung tahun adalah RM1,070.00

Manakala jika anda membeli emas dengan duit RM1,000.00 dan diperamkan pada jangka masa yang sama iaitu setahun, apabila anda menjual semula keseluruhan emas anda tersebut anda akan dapat pulangan sebanyak... ( RM1000 X 0.45 = RM1,450.00 )

Ya, anda tidak bermimpi... jumlah keuntungan dan pokok pelaburan anda adalah sebanyak:



~$$ RM1,450.00 $$~

iaitu bersamaan RM380.00 extra keuntungan berbanding ASB






* Saya pilih perbandingan dengan ASB kerana nilai pulangan yang lebih konsisten dan terjamin serta diketahui oleh orang ramai. Senang nak kira. Pelaburan ASB juga bagus tetapi .... untung sikit!



Tahniah! Sekarang anda dah tahu bagaimana dengan mudah anda boleh menjana keuntungan. Ini juga membuktikan bahawa pelaburan emas ini adalah sesuatu yang benar dan terbukti nilainya akan terus meningkat pada zaman-zaman mendatang. Perkara ini ada disebut di dalamAl-Quran di mana...


Mereka itu disediakan baginya syurga yang kekal, yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka dihiaskan di dalamnya dengan gelang-gelang tangan emas, dan memakai pakaian hijau dari sutera yang nipis dan sutera tebal yang bersulam; mereka berehat di dalamnya dengan berbaring di atas pelamin-pelamin (yang berhias). Demikian itulah balasan yang sebaik-baiknya dan demikian itulah Syurga tempat berehat yang semolek-moleknya.

[Surah Al-Kahfi: ayat 31]emas bukan sekadar bernilai di dunia, malah ia tetap bernilai di akhirat kelak dan secara logik telah melalui perubahan nilai dari masa ke semasa



Maka tidak hairan lah jika emas telah mula digunakan semenjak dahulu lagi kerana betapa bernilai dan berharganya ia sehingga FIRAUN juga tidak ketinggalan mengkagumi emas.


Sejarah penggunaan emas sebagai wang boleh dilihat semenjak 6000 tahun yang lalu. Orang-orang Mesir telah menggunakan jongkong emas yang di cop nama firaun Menes sebagai medium pertukaran. Ketika itu, sesiapa yang memiliki emas maka dia dianggap kaya dan berkuasa. Apa yang menarik, jika beribu tahun dahulu orang yang memiliki banyak emas dianggap kaya dan berkuasa dan jika sekarang ini seseorang manusia memiliki banyak emas, maka dia juga dianggap orang yang kaya dan berkuasa.



Manakala pada zaman Nabi Musa, kaum-kaumnya telah menjadikan emas sebagai bahan untuk mencipta tuhan mereka sendiri. Betapa tingginya taraf emas sehingga ianya dijadikan sebagai pilihan untuk membina berhala yang mereka sangkakan berkuasa dan mereka sembah.


Dan kaum Nabi Musa, sesudah dia (pergi ke Gunung Tursina), mereka membuat dari barang-barang emas perhiasan mereka, (patung) anak lembu yang bertubuh dan bersuara (Allah berfirman): “Tidakkah mereka memikirkan bahawa patung itu tidak dapat berkata-kata dengan mereka dan tidak dapat juga menunjukkan jalan kepada mereka? Mereka menjadikannya (berhala yang disembah) dan sememangnya mereka adalah orang-orang yang melakukan kezaliman.”
[al-A'raaf: 148]



Dan pada 2600 tahun yang lalu Kerajaan Lydia mengeluarkan syiling emas pertama dunia, The Lydian Lion sebagai cara perdagangan dan urusan jual beli.



Syiling emas pertama dunia: The Lydian Lion






Tetapi Adakah Anda Yang Berada Di Zaman Moden Serba Canggih Ini Tidak Nampak Kebolehan Emas Sebagai Pelaburan Dan Penyimpan Nilai Yang Unggul? Sedangkan Orang Zaman Kuno Pun Tahu!


Jika anda masih tak ambil pusing tentang emas maka anda adalah orang yang rugi. Anda perlu tahu mengapa emas ini sangat berharga dan digilai oleh manusia. Jom sekali lagi kita tengok sebabnya:



Mengapa EMAS Adalah Simbol Kekayaan Sebenar!
Ia sukar diperolehi.
Emas tidak boleh dibinasakan.
Warna kuning keemasan yang sangat menarik dan tidak luntur .
Harga emas sentiasa meningkat dalam jangka masa panjang.
Aset yang terunggul.
Ia tidak boleh dimanipulasikan.
Nilai yang terpelihara dan kekal.



Sukar Diperolehi - Sememang nya emas amat sukar untuk diperolehi. Ianya adalah sumber mineral dari hasil perut bumi dan ianya tidak boleh dicipta untuk menambah bilangan emas. Senang cerita ianya bukan barang yang boleh dibuat, dihasilkan dengan kepandaian manusia melainkan hanya untuk memproses untuk menjadikan ianya produk emas. Ini kerja Allah yang maha esa.

Tidak Boleh Dibinasakan - Sebagaimana sukar untuk memperolehinya, begitu juga dengan kesukaran untuk memusnahkannya. Adakah emas boleh dibakar dengan suhu panas biasa? Adakah ianya larut di dalam air? Adakah emas luntur warnanya? Tidak bukan... Jadi ianyaterbukti tahan dan kalis musnah.

Warna Kuning Keemasan - Lihat sahaja warnanya ianya sudah melambangkan kemewahan. Bahkan Raja-Raja pun banyak menggunakan warna kuning emas ini sebagai tanda kedaulatan dan kekayaan negeri.

Harga Emas Yang Meningkat - Seperti yang saya dah cerita tadi harga emas akan meningkat sebanyak purata 40% dari tahun ke tahun. Tak percaya boleh Google!

Aset Yang unggul - Jika anda membeli emas dengan kiraan satu Dinar, maka pada masa hadapan anda masih lagi memiliki nilai emas 1 Dinar. Ianya akan tetap berkilau, diterima dan tiada mata wang dunia yang tidak tertakluk oleh emas!

Sukar Untuk Dimanipulasi - Andaikata matawang, ianya amat mudah untuk dimanipulasi. Jika masih ingat bagaimana matawang Ringgit kita di permainkan sehingga pada satu tahap jatuh kepada RM4.50 berbanding dollar. Tetapi tidak pada emas. Emas tidak boleh dicetak, beli secara melampau dan menjual sesuka hati dengan tujuan manipulasi. Bagaimana hendak membeli emas secara banyak jika penghasilannya terhad? Ianya tidak sama sekali lemah seperti matawang.

Nilai Terpelihara - Macam yang saya katakan tadi nilai emas adalah unggul dan tidak boleh dimanipulasikan. Sekaligus menjadikan ianya komoditi terpelihara nilainya. Emas adalah absolutely AMAZING and UNBEATABLE!

Mungkin di dalam hati anda berkata...




Emas Ni Bagus Tapi Malas lah Nak Fikir, Aku Nak Terus Simpan Dalam Bentuk Duit Jer...

Disitulah kelemahan anda menilai. Cuba dengar saya cakap ni...

RM1 hari ini tak sama nilai nya dengan RM1 pada masa akan datang kerana matawang terikat dengan kesan inflasi. Matawang akan mengalami susut nilai atau jatuh kuasa belinya. Cuba tengok graf ni kejap...






Berdasarkan graf di atas anda boleh tengok macam mana dengan menjunamnya kuasa beli bagi matawang dan kesan ini akan berterusan dengan terus-menerus sehingga walaupun anda menyimpan SEJUTA ringgit sekali pun belum tentu anda mampu menahan nilai kuasa beliannya pada nilai yang sama.



Masih tak faham jugak???

Ok contoh mudah. Pada tahun 1980-an, kebanyakan pelajar sekolah rendah membawa wang
belanja antara 20 sen ke 30 sen sahaja. Kalau kaya sikit duit belanja dapatlah 50sen.








Duit tersebut cukup untuk membeli nasi, mee goreng dan air minuman. Bahkah ada balance lagi...


Tetapi bagaimana dengan sekarang? – Tahun 2011? Berapa wang saku pelajar sekolah rendah sekarang?








Berapa kali ganda tu...




Rata-rata ibu-bapa memberikan anak mereka RM5 ke RM10 sehari untuk membeli.... nasi, mee goreng dan juga air minuman. Nilai duit makin besar tetapi benda yang dibeli tetap sama. Jadi inilah kesan kejatuhan nilai matawang dan kuasa membelinya.

Jadi nak selamat simpanlah emas. Kerana apa? kerana takut keadaan menjadi lebih teruk sehingga sampai taraf inflasi kritikal seperti negara Zimbabwe...

Zimbabwe merupakan sebuah negara di benua Afrika. Ia berjiran dengan Amerika Selatan,
Botswana, Mozambique dan Zambia. Ia merupakan negara abad ke 21 yang dirundung masalah
hyperinflasi. Ia disebabkan tindakan kerajaan mereka di bawah pemerintahan presiden Robert Mugabe yang bertindak mencetak wang yang terlalu banyak dan tidak seiring dengan perkembangan di dalam pengeluaran barang-barang dan perkhidmatan. Akibatnya ialahhyperinflasi. Kadar inflasi di Zimbabwe telah dilaporkan menjangkau sehingga5,000,000,000,000,000,000,000%! mak datok!



100 Bilion Duit Zimbabwe dollar hanya mampu membeli 3 biji telur ayam... kesiannya




Dan apabila duit tidak bernilai lagi, hanya emas yang masih berharga....



Tiada apa yang laku melainkan emas !







Fuhh! Jadi Sebagai Persiapan Sebelum Kesusahan, Simpanlah Dan Melaburlah Dengan Emas Mulai Sekarang Supaya Anda Dapat Meningkatkan Kekayaan Anda Dan Yang Penting Mengekalkan Kuasa Dan Nilai Kekayaan Anda!



Ya, simpanlah emas kerana sejarah telah membuktikan bahawa ianya penyimpan nilai yang terbaik, Tun Dr Mahathir juga pernah menyentuh isu emas ini (dinar) untuk digantikan atau sebagai sandaran mata wang dan pada masa yang sama turut menyarankan rakyat untuk menyimpan emas. Yang paling penting Allah SWT pun ada menyebut tentang emas di dalam Al-Quran di mana ianya adalah benar dan berharga dunia dan akhirat...



Dan tahun ini kerajaan India mengejutkan dunia dengan membeli 200 tan emas dari IMF. Jika sebuah kerajaan mengambil pendekatan begini mengapa kita masih tidak bertindak lagi?

Kredit RahsiaPelaburanEmas