Ahad, 23 Mei 2010

Lumrah Manusia: Ujian...




Selamat Menghadapi Peperiksaan kepada semua sahabat-sahabat seperjuangan. Semoga dengan menghadapi peperiksaan ini menjadi asbab kepada kita untuk menilai kelemahan diri dan memperkemaskan diri dengan setitis ilmu Allah yang dianugerahkan olehNya ini..


Disini teman nak berkongsi serba sedikit tips untuk menghadapi peperiksaan. Perkongsian ini mungkin lebih menjurus kepada pelajar IPG dan amnya kepada semua sahabat sekalian. Semoga perkongsian ini mendapat manfaat bersama dan keredhaan Allah..



  • Menyediakan segala kelengkapan berkaitan peperiksaan. Kalau citer pasal kelengkapan ni memang kadang2 tu terlupa beberapa benda yang penting untuk sediakannya... Contoh yang penting KAD MATRIK, SLIP EXAM, DAN KAD MATRIK.. Memanglah alatan lain seperti pen, pensel,pemadam,pembaris pon penting gak..tapi kalau tak ada perkara penting di atas tadi tu, agak susah nak cakap sebab pengawas peperiksaan sure akan check punyalah.. Jadi ingat!!..

  • Pastikan tarikh, masa dan tempat exam diadakan.. Hal ni pon jadi masalah sebab kadang2 tu tempat exam akan ada perubahan pada saat-saat akhir. Jadi mesti ambil tahu tentang hal ni.. kalau tak,malu tak tau nak letak muka kat mana..lebih-lebih lagi kalau soalan dah diedarkan tau-tau memang bukan paper yang kita sendiri ambil.. Ish3.. Ingat! PEKA...

  • Dapatkan rehat yang cukup sebelum sesuatu exam bermula.. Contohnya exam start pukul 8.30 pagi.. Jadi jangan pulak tidur lewat pada malam sebelumnya.. Alamatnya beratlah mata nak buka esok paginya... Dah la pakaian nak dipakai belum digosok,bangun pula lewat.. Yang penting REHAT..cukup..

  • Datang awal ke tempat exam dijalankan.. Sebaik-baiknya 10 - 15 minit lebih awal daripada masa exam bermula.. Rasional?? Untuk mengelakkan berlaku silap tempat exam, 2.. nak cari "feel" dengan tempat exam..(kadang2 seseorang tu susah nak mula jawab kertas soalan,mungkin sebab tak biasa dengan suasana tempat exam berkenaan)..

  • Mulakan menjawab peperiksaan dengan kalimah yang baik "Bismillah" dan apabila habis tamatkan dengan "Alhamdulillah".. Sekurang2nya kalau banyak yang "kantoi: pun mesti ada rasa syukur kerana berjaya menduduki exam.. 

  • Jauhkan, jarakkan dan larang diri untuk bawa sebarang nota,kertas kosong, buku, @ "toyol" dalam dewan exam kerana kalau kita dapat meniru sekalipun.. Ketahuilah bahawa kita sedang MENIPU DIRI SENDIRI dan lebih parah lagi kalau orang lain tak tahu pun.. PENCIPTA kita mesti tahu.. Ingat!! JANGAN...

  • Last sekali, marilah sama-sama kita memohon dan memanjat doa kepada Allah supaya kita diberi kekuatan untuk menempuh peperiksaan tak kira dimana sahaja kita berada.. dan INGAT bahawa sesuatu ilmu yang kita peroleh atau baca seharusnya diaplikasikan @ diamalikan dalam kehidupan kita supaya mendapat keberkatan daripada Allah Azza Wajalla..bukan BACA untuk EXAM..    MENCARI ILMU UNTUK KEHIDUPAN DUNIA DAN AKHIRAT..


      Setakat ni sahaja perkongsian yang dapat dikongsikan oleh sekalian pembaca dan sentiasalah sedar bahawa manusia ini datang daripada Allah dan kepadaNya kita akan dikembalikan.. Maka jika seluruh kehidupan kita ini diaplikasikan semata-mata keranaNya insyaAllah mendapat rahmat dan hidayah daripadaNya..

      Perkongsian diatas adalah berdasarkan kepada pengalaman penulis. Tiada niat untuk ditujukan kepada mana-mana individu secara khusus.. Hanya sebagai renungan bersama..

      "Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada hambaMu yang berusaha untuk menegakkan syiarMu dimana sahaja dia berada"

      1 ulasan:

      Sharkyra Kid berkata...

      :) KAD MATRIK, SLIP EXAM dan KAD MATRIK. hehe.. nampak bnor pentingnye kad matrik tu smpi 2 kali sebutnye..

      hehe.. teringat lak time nk exam final ari tu. btl2, seat blh bertukar and ada sorg member tu, tergabra agarknye kot.. sampai lupa nk check seat yg dah berubah. last2 terlewat sikit nk start exam sbb prob cari tmpat... huhu..

      so kena la sentiasa PEKA bukan PEKAK.. *memetik kata2 cikgu sains dulu berkenaan buku PEKA* hehe.. cam takde kaitan jek???

      huhu. anyway, selamat menempuh exam dan selamat maju jaya! ;p